Verhuistips

Verhuizen is altijd een belangrijk moment in uw leven en gaat vaak gepaard met verandering, reorganisatie en soms ook een nieuwe levensstijl. Goed begonnen is dan ook half gewonnen!

Een verhuizing goed voorbereiden is uiterst belangrijk en het is cruciaal om in de mate van het mogelijke overal op voorzien te zijn. De eerste stap is het vastleggen van een ‘uiterste deadline’, de dag waarop u klaar moet zijn om de verhuiswagen in te laden. Zo zullen de voorbereidende stappen des te vlotter verlopen. Wanneer uw verhuisdatum is vastgelegd, volgt u deze vier tips om ‘de grote dag’ zo doeltreffend mogelijk voor te bereiden:

Stel ruim van tevoren het verhuisteam samen

Verhuizen
Wat gaat u verhuizen en wanneer? Over twee weken of over drie maanden?
Gaat het om een deel van de woning of gewoonweg alle spullen?

Naargelang het volume van wat u wilt verhuizen, is het noodzakelijk enkele helpende handen in te schakelen. Als u op familie en vrienden rekent, vergeet dan niet dat iedereen zijn of haar activiteiten tegenwoordig lang op voorhand plant. Zodra u een datum geselecteerd heeft, verwittigt u dus meteen uw verhuisteam.

Als u met een verhuizer werkt, reserveer zijn diensten dan minimum twee weken op voorhand om te vermijden dat iedereen bezet is op de dag dat u uw woning moet leegmaken voor de nieuwe bewoners. Onze partners staan klaar om u, wanneer u dit wenst, te helpen verhuizen. Vraag gerust meer informatie aan uw LOKABOX-expert.

Kies zorgvuldig de opslagruimte voor uw verhuizing

Zodra u uw verhuisdatum kent, contacteert u uw opslagcentrum en gaat u ter plaatse om te bepalen welke ruimte het meest overeenstemt met uw behoeften. Vaak is het moeilijk om zelf de ruimte in te schatten die u nodig heeft voor een tijdelijke opslag. Daarom krijgt u ter plaatse een groot aantal praktische tips, informatie over de verschillende afmetingen van de storage units (bekijk ook ons eigen online systeem om het volume te berekenen), de prijzen van de verschillende opslagruimtes, het verhuur van verhuiswagens in de regio, een winkel voor uw verhuisdozen enz.

Kies, om onaangename verrassingen te vermijden, een goed beveiligd centrum en vooral een droge en goed geventileerde ruimte. U hecht belang aan uw spullen en meubelen en het zou toch jammer zijn als ze beschadigd raakten omwille van slechte opslagomstandigheden.

Indien u goedkoper te werk wilt gaan, geef dan voorrang aan plaatsen waar u zoveel mogelijk zelf kunt doen, zonder afhankelijk te zijn van de tarieven van verhuisdiensten. Probeer geen verplichtingen aan te gaan voor te lange termijnen, als u in een tijdelijke opslagsituatie zit, maar geef prioriteit aan maandelijkse contracten.

Kies de beste transportoplossing voor uw meubelopslag

Transport naar opslagruimte
Afhankelijk van uw budget, uw type woning en de dringendheid, zult u ofwel samenwerken met een verhuisdienst ofwel zelf een transportwagen huren.

Even tussen haakjes: bij meerdere verhuurbedrijven is het perfect mogelijk om met een B-rijbewijs (voor een gewone wagen) verhuiswagens of bestelwagens van 21 m³ te huren, zodat u een grote geldsom uitspaart. Reken op zo’n 100 euro/dag voor uw wagen, de benzine en de afgelegde kilometers. Vergeet niet om uw wagen(s) op voorhand te reserveren zodra uw verhuisdatum vastligt, vooral in het hoogseizoen (april-september).

Als u een verhuisdienst inschakelt, zal een uurloon voorgesteld worden voor 2 tot 3 verhuizers + de wagen. In dit geval loont het de moeite om uw verhuisdag zo goed mogelijk voor te bereiden om te vermijden dat deze prijzen snel zouden oplopen.

Bescherm uw bezittingen maximaal tijdens het verplaatsen en opslaan van uw meubelen

U wilt uw spullen voor meerdere maanden opslaan in een self storage-unit en vervoert uw meubelen met een vrachtwagen? Opgelet, een ongeval is snel gebeurd!

Denk eraan om u uit te rusten met verhuisdekens en verhuisriemen en zo krassen op de meubelen en gebroken glas te vermijden. Kies voor het inpakken van uw spullen en snuisterijen voor verhuisdozen ‘met dubbel golfkarton’: deze zijn aanzienlijk sterker en makkelijker op elkaar te stapelen. (Vergeet niet om verhuisdozen met handvatten te voorzien!)

Gebruik een zwarte viltstift om op de twee tegenovergestelde zijdes van elke doos de inhoud te noteren. Zo vindt u makkelijker uw spullen terug in de stapel dozen in uw opslagruimte.

Om uw meest kostbare goederen te beschermen, gebruikt u best een paar meter noppenfolie of krantenpapier. Dit vermindert beduidend de kans op scherven tijdens het transport.

Ongetwijfeld zal het aantal voorziene verhuisdozen onvoldoende zijn. Let dus goed op de werkelijke prijzen die het dubbele kunnen bedragen voor verhuisdozen van een vergelijkbare kwaliteit.

Heeft u nog vragen? Ons team staat gratis tot uw beschikking op dit nummer: 0800 12 680.

We wensen u een veilige verhuisdag toe!
Het Lokabox team.